x
Buro Bakker is nu onderdeel van ATKB. Andere naam; dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Assen). Bereikbaar op 088 - 1153200 Lees meer

ATKB beschikt over circa 10 vaartuigen variërend van klein en draagbaar tot een groot vaartuig van alle gemakken en technieken voorzien. We gebruiken voornamelijk Carolina Skiffs, dit zijn praktische, zeer stabiele en vrijwel onzinkbare en dus veilige polyester werkboten. We hebben Skiffs van 12 voet (3,6 meter) tot 21 voet (6,30 meter). De grootste Skiff is voorzien van hydraulische winches voor het binnenhalen van een grote zegen. De boten zijn voorzien van buitenboordmotoren van 6 tot 60 pk. Alle motoren zijn van recente bouwjaren en viertaktmotoren voorzien van de nieuwste technologie. Hierdoor zijn de motoren zuinig in brandstofgebruik en voldoen ze wat de uitstoot betreft aan de meest recente eisen. Onze grootste Skiffs zijn snelvarend zodat de onderzoekslocaties indien nodig snel bereikt kunnen worden.

Het grootste onderzoeksvaartuig is de ‘Snoek’. Deze aluminium boot is ontworpen en gebouwd naar onze wensen. De boot wordt voortgedreven door een 150 pk VolvoPenta dieselmotor met hekaandrijving. Tevens is de boot voorzien van onder andere twee spudpalen, hydraulische aandrijving voor nettenrol en winches, AIS, marifoon, geavanceerde sonar en navigatie, verlichting en stroomvoorziening. Met de Snoek kunnen alle binnenwateren alsmede de kustwateren veilig bevaren worden.

Onze meest recente aankoop is een, naar ons ontwerp gebouwde, AluJon van circa 21ft. Deze boot met een groot vloer/werkoppervlak wordt door een 60pk viertaktmotor voortgedreven en is voorzien van hydrauliek en een haalsysteem voor grote zegens.

Onderwaterradar
Voor onderzoek met de onderwaterradar (Zond 500 MHz submerged) is een speciale bok voorop de boot ontworpen waarmee we de onderwaterradar aan een mast kunnen laten zakken. De onderwaterradar kan o.a. gebruikt worden voor het bepalen van slibdiktes, hoeveelheid stortsteen, detecteren van kabels, leidingen, duikers en andere objecten onder water. De onderwaterradar kan op diverse hoogtes boven de waterbodem gehangen worden voor het beste meetresultaat. Bovenop de mast kunnen we de RTK monteren waarmee we onze GPS positie bepalen.

Al onze boten zijn trailerbaar en kunnen dus over de weg vervoerd worden naar de onderzoekslocatie.