x
Buro Bakker is nu onderdeel van ATKB. Andere naam; dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Assen). Bereikbaar op 088 - 1153200 Lees meer
DGR is nu onderdeel van ATKB. Andere naam, dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Wageningen). Bereikbaar op 088-1153200 Lees meer

Grondradar heeft zichzelf bewezen als een effectieve manier om de kwaliteit en dikte van spoorballast te bepalen. Ook kan de aanwezigheid van vocht worden gedetecteerd. Met traditionele radar was het tot dusver alleen mogelijk om een beperkt aantal scanlijnen (meestal 3) te genereren, terwijl een volledig vlakdekkend beeld gewenst is.

Met behulp van een 3D-radarantenne is het mogelijk om de volledige spoorbreedte in één werkgang met hoge snelheid te scannen. Doordat de metingen over een groot frequentiebereik worden opgenomen, is het bijvoorbeeld mogelijk om zowel oppervlakkige vervuiling als dieper gelegen holle ruimten te detecteren.

Om storingen van de rails op het radarsignaal te minimaliseren, kan de radar worden geprogrammeerd om een signaal te verzenden naast de rails, naar een ontvanger aan de andere zijde van de rails. ATKB is ook in het bezit van een spoorlorrie. Hiermee kan snel en efficiënt een vlakdekkende scan van het spoorbed worden uitgevoerd.

Voordelen op een rij

  • Complete dekking van de spoorbreedte
  • Hoog detailniveau met hoge snelheid
  • Compromisloze scans met hoge resolutie van toplaag en diepere lagen in één werkgang
  • Mogelijkheid om 'onder de rails' te scannen
  • Uitgebreide mogelijkheden voor processing en visualisatie van data

We helpen u graag

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden van grondradar bij spoorballastinspectie.

Figuur: 3D-radardata na processing in Rail Doctor™-software van Roadscanners (bron: 3D-Radar)